Musalaha: hoe de woestijn de weg opent naar verzoening

Het Israëlisch-Palestijns conflict zorgt voor grote verdeeldheid in de Israëlische samenleving. Joden en Arabieren leven compleet gescheiden van elkaar. Een groot probleem is dat men de ander niet meer als mens ziet, maar alleen nog maar als vijand. Persoonlijke ontmoetingen tussen Joden en Arabieren zijn daarom van essentieel belang, met name voor kinderen en jongeren die 50 procent van de bevolking uitmaken.

De organisatie ‘Musalaha’, waar zowel Palestijnse christenen als Messiasbelijdende Joden werkzaam zijn, wil dit proces van verzoening aanmoedigen en mogelijk maken. Eén van de belangrijkste activiteiten is de Youth Desert Encounter, een uitdagende reis van vijf dagen door de Negev-woestijn voor 30 Joodse en Arabische tieners, afkomstig uit diverse lokale kerken. De tieners worden in het moeilijk begaanbare terrein van de woestijn uitgedaagd om met elkaar samen te werken. Samen uren op een kameel zitten schept immers een band. De woestijn vormt ook neutraal terrein. De jongeren komen los van hun eigen omgeving, waarin vaak een sterke sociale druk is om niet met ‘de ander’ om te gaan.

Luisteren

Tijdens de woestijnreis wordt veel tijd besteed aan gezamenlijke bijbelstudie, aanbidding en gebed. Zo ontstaat er openheid om levensverhalen en gevoelens van angst en hoop te delen. Er ontstaat een intimiteit die de meeste jongeren niet eerder op zo’n manier hebben ervaren. Jack Munayer, één van de leiding, schrijft: “Het zwaarste onderdeel was de klim naar een oud fort. In dit fort vroegen we de jongeren in volledige stilte op de grond te gaan liggen. We vroegen de jongeren de stilte te gebruiken om naar God te luisteren en na te denken wat verzoening voor hun eigen leven betekent. Daarbij reflecteerden de jongeren op het volgende verhaal:

Een meisje vroeg eens aan haar vader in een tijd van conflict: ‘Waarom is het leven zo ingewikkeld?’ Haar vader antwoordde niet, maar bracht haar naar de keuken, nam drie pannen en bracht daarin water aan de kook. In de eerste pan stopte hij een wortel, in de tweede een ei en in de derde gemalen koffie.
Na een tijdje nam hij de pannen van het vuur, liet ze afkoelen en vroeg zijn dochter de wortel uit de pan te halen en te vertellen wat ze voelde. ‘Hij is zacht geworden’, antwoordde ze. Hij vroeg haar hetzelfde te doen met het ei. Deze was hard geworden, vertelde ze. Vervolgens vroeg hij haar te kijken in de derde pan. Ze rook heerlijke koffie en het water was van kleur veranderd.
Haar vader legde uit dat het leven als een pan water is, dat in tijd van conflict wordt verhit. De omstandigheden kunnen ons hard of zacht maken, maar we kunnen er ook voor kiezen om onze situatie te gebruiken om een positieve verandering teweeg te brengen.

Jonge leiders

Na deze minuten van stilte kwamen we terug in de kring en deelden we elkaars ervaringen. Eén van de deelnemers zei: “Voor mij gaat dit verhaal om invloed. We kunnen ons door onze situatie laten beïnvloeden aan de buitenkant (zoals de wortel), aan de binnenkant (zoals het ei) of wij kunnen degenen zijn die onze omgeving beïnvloeden in verhitte tijden, zoals de koffie.”

Musalaha wil jongeren aanmoedigen een positieve invloed uit te oefenen op hun omgeving. Na afloop van de woestijnreis vinden er gedurende het jaar diverse follow-up bijeenkomsten plaats. De jongeren worden gestimuleerd het geleerde door te geven en voor te leven aan andere jongeren in hun omgeving. Zo creëert Musalaha jonge leiders in verzoening die van essentieel belang zijn voor de Israëlische samenleving.

Een presentatie over verzoeningsprojecten in Israël in uw gemeente?
Neem dan contact op met het CIS,
info@hetcis.nl

drs. Wilma Wolswinkel
Verbonden jrg. 59 nr. 3 (sep. 2015)