Artikelen in Verbonden jrg. 64 nr. 4 (nov. 2020)

Lieuwejan van Dalen

Los van vroeger?

Commentaar: Over schuld aan de Holocaust: “nee, wij staan er niet los van. Sterker nog: de afstand in tijd brengt steeds helderder aan het licht wat er goed ging én wat er fout ging.”

Pieter Siebesma

Een vergeten groep: Messiasbelijdende Joden

Enkele highlights uit Siebesma’s boek “Messiasbelijdende Joden door de eeuwen heen, een geschiedenis van een vergeten groep”

Albert Groothedde

“Ik moest bidden tot Jezus”

Verhalen van/over Joodse mensen die WO2 overleefden.

Jacco Overeem

Alarmsignaal

Column: De sjofar klonk in de Ridderzaal.

Wim de Bruin

Daniels schuldbelijdenis over de zonde van Israel

Schriftstudie n.a.v. Daniël 9:44-5
Een voorbeeld van schuld belijden over wat je voorouders verkeerd hebben gedaan.

Joan Bonhof

Een pijnlijk verleden….

Het verleden dient ons als christenen bescheiden te maken. Er past alleen maar erkenning dat we als gelovigen uit de volken het tegenovergestelde hebben gedaan van Paulus’ oproep om zijn volk jaloers te maken.

Gertjan de Jong

Oorverdovend stil

Elie Wiesel bleef waar­schuwen: Blijf niet stil als je getuige bent van onrecht, doe iets, verhef je stem. Want ‘stilte moedigt de beul aan, nooit de gefolterde.’

Lieuwejan van Dalen

Israel in het hart van de Kerk

N.a.v. Mark. S. Kinzer: ‘Israël in het hart van de Kerk. Jezus in het hart van Israël’

Deputaten Kerk en Israël

De schuld van nalatigheid

De tekst van de verklaring aangaande nalatigheid van kerken jegens de Joodse gemeenschap in en rond de Tweede Wereldoorlog.

vier reacties

‘Eindelijk, eindelijk’

Vier reacties op de schuldbelijdenis, door Andres Knevel, Marjolein Hooydonk, Dies Koole en Gerard den Hertog.