Wonder Israël

Het jaar gaat snel voorbij, maar 2018 is een jaar om te onthouden. Niet zozeer van­wege de bijzondere dingen die er dit jaar gebeurd zijn of nog zullen gebeuren, maar vooral vanwege het bijzondere jubileum dat de staat Israël viert. De Joodse staat werd ‘geboren’ in 1948 en bloeit – ondanks oorlogen en dreigingen – al 70 jaar volop!

Wat maakt dit smalle stukje land aan de Middellandse Zee zo uniek? Ingeklemd tussen Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte wonen hier ruim 8 miljoen mensen, waarvan ruim drie kwart Joden zijn. Na de Tweede Wereldoorlog zijn velen uit andere delen van de wereld naar Israël gekomen om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Hun (klein)­kinderen werden er geboren en bouwden het land op. Zo zijn de 650.000 Joden die Israël in 1948 bevolkten, uitgegroeid tot ruim 6 miljoen! Sta daar eens bij stil: in de holocaust werden er miljoenen Joden vermoord, maar vandaag wonen er miljoenen Joden in hun eigen land!

Religies

In sommige landen, zoals bijvoorbeeld de Islamitische Republiek Iran, heb je al gauw een probleem als je geen moslim bent. Hoewel Israël een Joodse staat is, leven er ook Druzen, moslims en christenen. Over het algemeen leven deze groepen in vrede naast elkaar. Wie Jeruzalem bezoekt, kan met eigen ogen zien dat Joden, moslims en christenen elkaar respecteren. Arabische Israëliërs – veelal moslims – werken er in Joodse hotels, restaurants, winkels en vele andere bedrijven. Talloze christelijke organisaties kunnen in de Joodse staat dienstbaar zijn.

De Klaagmuur en de Al-Aqsamoskee liggen op een steenworp afstand van elkaar – maar dagelijks bidden zowel Joden als moslims in vrijheid hun gebeden. De vele kerken in en om Jeruzalem bieden christenen de gelegenheid om Jezus Christus in vrijheid te aanbidden. Al 70 jaar lang is godsdienstvrijheid een groot goed in Israël!

Oorlogen

In die 70 jaar is de Joodse staat flink onder vuur genomen. Na de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948, toen de onafhankelijkheid werd uitgeroepen door David Ben-Gurion, volgden de oorlogen van 1967 (Zesdaagse Oorlog) en 1973 (Jom Kippoeroorlog). In die oorlogen stond Israël tegenover de legers van Syrië, Jordanië en Egypte. Toch wisten de IDF (Israel Defence Forces) hun vijanden terug te dringen tot in hun eigen gebied. Op Syrië werden de Golan­hoogten veroverd, de Westelijke Jordaanoever op Jordanië en het schiereiland Sinaï op Egypte. De staat Israël is sterker uit deze oorlogen gekomen.

Na die oorlogen hebben juist de ‘binnenlandse’ Intifada’s voor de meeste spanningen gezorgd. Van tijd tot tijd laait het geweld op in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaan­oever. Elke dag vliegen er brandende vliegers vanuit Gaza naar Israël om landbouw- en natuurgebieden met vuur te treffen – en aartsvijand Iran is militair aanwezig in buurland Syrië.

Uniek

Israël is de enige democratie in het Midden-Oosten. Omringd door islamitische landen, waar extremistische krachten zich soms roeren, moet de Joodse staat zich staande houden. Veel media staan kritisch tegenover Israël en in de wereld neemt het anti­semitisme toe.

In deze moeilijke situatie is het volstrekt uniek dat deze staat de wereld op economisch en ecologisch, cultureel en culinair, archeologisch en technologisch terrein zoveel te bieden heeft. De Joodse staat is, zowel wat betreft zijn geschiedenis als zijn huidige bestaansvorm, een wonder. Vriend en vijand staan versteld dat Israël (na) 70 jaar (nog) bestaat. De vraag is wie dat wonder heeft gedaan...

drs. Lieuwejan van Dalen
Verbonden jrg. 62 nr. 3 (sep. 2018)