Column

Lookdown-generatie

Oogcontact maken met jongeren is soms een hele kunst. Waarom? Omdat ze zo vaak omlaag kijken. Naar dat schermpje van hun mobiel. Is er nog nieuws, een update, een nieuw bericht op Whatsapp? Een foto op Instagram, iets geinigs op Snapchat? En voor veel volwassenen geldt natuurlijk hetzelfde. De ‘lookdown-generatie’, zo wordt die generatie van omlaagkijkers ook wel genoemd. Want ze zijn verslingerd aan ‘omlaag kijken’, naar dat beeld­schermpje.

Zo’n schermpje biedt veel mooie mogelijkheden. Maar je kan je er ook in verliezen. En digitaal contact kan echte vriendschap nooit vervangen. Veel jongeren van de ‘lookdown-generatie’ voelen zich dan ook down. En nee, dat schreeuwen ze natuurlijk niet van de daken. ‘Twintiger ziet praten over depressie als een zwakte’, kopte het RD pas.

Er is hoop voor ‘lookdowners’! Alleen dan moeten ze niet omlaag blijven kijken, maar door genade leren omhoog te zien. Als ze het leven van Jezus Christus verwachten; ‘Van Hem is mijn heil en mijn verwachting!’ Dan ontstaat er een ‘lookup-generatie’.

Wat heeft dit beeld nu te maken met Israël? Als je vaak en lang naar zo’n beeld­scherm kijkt ga je geloven dat de wereld die je daar ziet de ‘echte’ wereld is. Als je Israël-liefhebber bent, altijd Verbonden leest en misschien artikelen op hoog theo­logisch niveau over Israël, ga je geloven dat het met de betrokkenheid (van jong en oud) op Israël wel goed zit. Ik denk dat we wakker moeten worden. Het gaat niet ‘automatisch’ goed met ‘liefde voor Israël’. We moeten aan het werk gaan in gezin, gemeente en Generale Synode.

Als je omhoog leert kijken, gaat er een wereld voor je open en ga je scherp zien en analyseren. Dan ontdek je dat je bent opgenomen in een master­plan. Gods Heilsplan. Dat je met je broeders en zusters bent gered uit de ‘heidenvolken’ en geplant op de edele olijf, op Israël (Romeinen 11). Dat God Zijn weg gaat met jou, met de Kerk, met Israël. Moeten we hiervan niet meer en duidelijker getuigen richting ‘lookdowners’? Look up, omhoog met dat hart!

dhr. Kees van Vianen
Verbonden jrg. 60 nr. 1 (feb. 2016)